silver corded microphone in shallow focus photography

Ce este fluența și cum o putem dezvolta în lecțiile de limbi străine?

Când spunem că cineva vorbește „fluent” într-o limbă străină, la ce ne referim de fapt?

La viteză? La lipsa greșelilor? La curajul de a vorbi?  

Fluența – o abilitate extraordinară

Vorbirea este una dintre cele mai complexe activități cognitive. Ritmul obișnuit al unui vorbitor fluent este în medie de cinci silabe pe secundă . Înainte de a vorbi însă, trecem prin trei etape rapide și bine coordonate:  

  • conceptualizarea (ne hotărâm ce vrem să spunem) 
  • formularea (alegem cuvintele potrivite)  
  • articularea (rostirea sunetelor potrivite).  

Dacă apare o problemă la oricare din aceste etape, apar pauzele, ezitările, „ăăă”-urile. 

Într-o limbă străină, aceste procese sunt și mai solicitante, pentru că nu sunt complet automatizate. De aceea, chiar și cei care „știu” limba pot părea mai puțin fluenți atunci când trebuie să o folosească în timp real. 

Cum definim fluența?

Una dintre cele mai vechi definiții ale fluenței este „transpunerea rapidă, clară, precisă și eficientă a ideii în limbaj”. Fluența poate fi privită ca flux, continuitate, automatism și naturalețe a discursului – adică tot ceea ce face ca vorbirea să curgă fără să se simtă forțată. 

Pe scurt, un vorbitor fluent nu este neapărat un vorbitor „corect”, ci unul care comunică cu naturalețe, chiar și cu mici greșeli. 

Fluență vs. acuratețe

Un aspect interesant este contrastul dintre fluență și corectitudine. În scris, punem accentul pe gramatică și ortografie. În vorbire, însă, accentul e pe legarea ideilor și conținut, iar micile greșeli devin acceptabile, atâta timp cât mesajul e clar. 

Asta nu înseamnă că gramatica nu e importantă, dar în vorbirea spontană, teama de greșeli nu trebuie să blocheze ideea. 

Se poate învăța fluența?

Răspunsul scurt: da – sau cel puțin, putem crea condiții ca ea să apară. La Lektor, credem că fluența nu se „predă” în sens tradițional, ci se cultivă printr-un cadru potrivit și activități atent alese. De exemplu, oferim constant spațiu pentru vorbire liberă în clasă – activități în care elevii aleg ce spun și cum vor să spună. Mai mult, construim sarcini cu sens pentru ei– jocuri de rol, mini-proiecte, podcasturi sau interviuri – care implică o reală dorință de comunicare pe teme de interes pentru vârsta lor. 

Pregătirea este esențială: fiecare activitate de vorbire e precedată de activități de vocabular, brainstorming, exemple model sau sprijin vizual. Încrederea în sine are un impact direct asupra fluenței, așa că ne asigurăm că elevii noștri se simt pregătiți și în siguranță când e rândul lor să vorbească. 

Concret, ce facem în clasă?

Nu există o baghetă magică, dar există strategii clare, adaptate pentru vârsta și nivelul grupului. De exemplu: 

  • Lucrăm în sesiuni scurte și dinamice – 5-10 minute de vorbire intensă sunt mai eficiente decât o activitate lungă și obositoare. 
  • Pregătim limbajul înainte de sarcină – fie prin brainstorming, fie prin jocuri de vocabular, mai ales la nivelurile mai începătoare. 
  • Demonstrăm activitatea – elevii înțeleg mai ușor ce au de făcut dacă văd un exemplu concret, nu doar o explicație verbală, mai ales la grupele de copii mici. 
  • Oferim suport vizual – carduri de vocabular, organizatoare grafice sau tabele care îi ajută pe elevi să-și structureze ideile, mai ales la niveluri mai avansate, unde complexitatea discursului este mai mare. 
  • Discutăm după activitate – „Cum a fost?”, „Ce a mers bine?”, „Te-ai simțit mai fluent?” – pentru a reflecta asupra progresului. 
  • Nu întrerupem copiii în timp ce vorbesc pentru a-i corecta – colectăm greșelile și, dacă sunt persistente sau comune, le adresăm ulterior în plen, dar într-un mod anonim. 

La Lektor, fluența nu e un obiectiv „misterios”, ci un proces pe care îl construim pas cu pas, cu încredere, răbdare și metode care dau rezultate. 

Vino și tu!

Pe perioada verii oferim o serie de cursuri intensive pentru adolescenți prin care urmărim dezvoltarea fluenței în limba străină studiată. Perioadele cursurilor intensive de vară 2025 sunt:   

  • 7 – 11 iulie: Engleză   
  • 14 – 18 iulie: Germană   
  • 21 – 25 iulie: Spaniolă & Franceză   
  • 28 iulie – 1 august: Engleză   
  • 4 – 8 august: Germană   
  • 18 – 22 august: Engleză   
  • 25 – 29 august: Germană   

 Participarea la o rundă de cursuri presupune parcurgerea unui modul de curs, care durează 5 zile, de luni până vineri (15:00-17:30) și care costă 535 lei.   

Ce trebuie să faci pentru înscriere?

Primul pas este completarea formularului de înscriere:Lektor Summer Clubs.   

După completarea formularului, vei primi un SMS de confirmare în maxim 48 de ore lucrătoare. Cu aproximativ 10 zile înainte de data de start, vom reveni cu un mesaj de reconfirmare, ca să ne asigurăm că planurile de vacanță nu s-au modificat între timp.  

Pentru alte informații, îți stăm cu drag la dispoziție la 0726289639 sau contact@lektor.ro  

O vară educativă poate fi și distractivă – lasă-ne să îți demonstrăm!  

 

Bibliografie   

  1. de Jong, N.H. (2023). ‘Fluency in Speaking as a Dynamic Construct’. Language Teaching Research Quarterly, 37, pp.179–187. 
  2. Tavakoli, P. (2025). ‘Assessment of second language fluency’. Language Teaching, 1–17. doi:10.1017/S0261444824000417 
  3. Jones, C. (2020). What is fluency, and can it be taught? [online] Cambridge University Press ELT Blog. Disponibil la: https://www.cambridge.org/elt/blog/2020/01/22/fluency-can-it-be-taught/ 

 

Vrei să fii mereu la curent cu noutățile Lektor? Urmărește-ne pe Facebook sau Instagram sau abonează-te la newsletter.   

Newsletter

Abonează-te la newsletterul nostru și fii la curent cu ultimele noutăți